KAKO ПОМОЋИ ЂАКУ ОСМАКУ ДА ИЗАБЕРЕ СРЕДЊУ ШКОЛУ

admin/ март 13, 2014/ Вести, Упис 2014.

        „Како да посаветујем друга шта да упише, када ни сама не знам коју бих средњу школу одабрала“?!

        „Зашто да размишљам  о средњим школама, када се зна шта са својим успехом једино могу да упишем“.

        „Неодлучан сам, када боље размислим, ја и не знам шта ме занима“.

Ово су неки од коментара који се могу чути од наших ученика, који се налазе пред првом озбиљном одлуком, која може одредити њихов професионални развој у будућности. Период у коме се основно образовање приводи крају, често је врло стресан за осмаке, али и њихове родитеље, који свесни озбиљности одлуке, своју узнемиреност и бригу могу пренети на дете.

Млади су у периоду пубертета и адолесценције суочени са бројним психофизичким променама, као и променом средине и социјалног окружења, што наставак школовања неминовно доноси. Налазе се на животној раскрсници, пред неминовношћу одлуке, што је и за много старије и зрелије особе врло деликатна ситуација. Интензитет и нужност избора и промена са којима се тада суочавају, не дешавају се у толикој мери ни у једном другом периоду у животу. То је период када се кроз одлуке и промене пуно учи, и зато је неопходно да се младој особи дају смернице, како би била способна да донесе праву одлуку за себе и свој живот.

Природно је да свако тражи окружење и она занимања у којима може да испољава своје способности и вештине, и да преузима прихватљиве позиције и улоге. У тој потрази ваља избећи љутњу, разочарања, незадовољства, која могу донети погрешни избори. Особи која бира средњу школу и занимање којим ће се бавити потребан је велики степен информисаности о самој себи,  као и захтевима занимања за које се школује.

Интроспекција, односно самопосматрање и размишљање о себи и својим особинама није нимало лак посао. У томе младима од велике помоћи могу бити:

родитељи, који децу познају најбоље,

наставници, чији објективни утисак о ученицима може бити од користи за стварање алтернатива, али и који  могу рећи у којим се занимањима користе знања из предмета који предају,

школски психолози и педагози, који саветом или коришћењем психолошких тестова помажу ученицима у процесу самоспознаје.

У том контексту треба размислити о личним интересовањима, способностима, и особинама личности које особу предодређују за бављење одређеним послом.

Људи имају различита интересовања и одређене послове би обављали са различитим степеном задовољства. Некога интересују различити програми за рад на рачунару, и  најатрактивнији би за њега био канцеларијски посао у  некој фирми за програмирање. Неко други воли контакте са људима, динамичан рад на терену, и за такву особу би седење у канцеларији представљало велику тешкоћу. Да би занимање било адекватно за дете, потребно је да се његова интересовања у највећој мери поклопе са задацима које то занимање подразумева.

Сваки образовни профил, односно свако занимање подразумева поседовање адекватних способности. Занимање попут архитектонског техничара захтева способност схватања односа у равни и простору, као и способност визуелног и естетског организовања. За успешног прецизног механичара од пресудне је важности спретност руку и прстију, која је такође неопходна и здравственим радницима, поред развијене способности сналажења и комуникације са људима.

Особине са којима се рађамо или их развијамо током живота могу нам показати у ком правцу да кренемо. Занимање медицинске сестре захтева спремност да се помогне другима, емпатију, топлину, стрпљење у опхођењу са људима. Особа која није хумана тешко ће бити успешан и поштован медицински радник. Научни радници морају имати развијену истраживачку радозналост, морају  бити амбициозни и упорни.

        Препоручљиво је  да ученик, пре него што одабере средњу школу у коју ће ићи, посети:  

– средње школе које га интересују, било одласком на дане „Отворених врата“ средњих школа, или индивидуално организованом посетом,

– сајам образовања и запошљавања, где може добити корисне информације о томе која су занимања тренутно актуелна и која ће евентуално бити актуелна у будућности,

– веб адресу www.nzs.gov.rs (планирање каријере), и интерактивну верзију водича     www.vodiczaosnovce.nzs.gov.rs, као и остале адресе које могу помоћи да се боље информише,

– установу у којој би волео да ради, и распита се о могућности праксе.

 

Погрешни разлози за избор школе и занимања

Није ретка појава да су основни фактори који утичу на доношење одлуке сасвим ирационални.

Близина одређене средње школе. Удаљеност школе јесте битна, али за избор постоје много важнији разлози.

Популарност школе. То што нека школа има атрактивну промоцију, и што је међу младима ствар престижа похађати је, не значи да  та школа може да одговори на интересовања и  очекивања детета.

Праћење одлуке групе другова. Избор одређене школе „јер се у њу уписује цело друштво“, може да се покаже погрешним. Треба поштовати сопствену жељу, а добри другови остају у контакту и када нису у истом одељењу.

Уписивање школе коју су за дете одабрали родитељи. Савет некога ко тако добро познаје дете је непроцењив, али ако дете осећа да су родитељи лоше проценили, разговор и неко прелазно решење ће помоћи да обе стране буду задовољне.

Беспоговорно доношење одлуке о само једној школи, при чему друге не долазе у обзир. Увек треба наћи још неко резервно решење које долази у обзир, како би се избегла фрустрација и незадовољство уколико дете не успе да упише школу коју је желело.

 

Одлуку о избору средње школе неко донесе лако, неко не. Наше друштво је у развоју, и људи ће у току радног века бити приморани да се стручно усавршавају, или чак мењају више занимања. Битно је да будемо свесни чињенице да избор средње школе не мора да буде коначан, и да непроменљиво одреди професионални развој детета.  На срећу, ово је сегмент људског живота у коме увек има могућности за поправку!

 

Психолог, Гордана Станојевић