У здравом телу, здрав дух – ух!

admin/ 27 марта, 2020/ Вести, Огласна табла

Гордана Јовић, дипл. психолог Основна школа „Мирко Јовановић“, Крагујевац У здравом телу, здрав дух – ух! Драги ученици, Ви већ увелико учите на начин који се у први мах свима нама учинио необичним, али чујем да сте одлично одговорили на изазов који је пред вама, да сте вредни, заинтересовани за рад и комуникацију са наставницима, и на томе вам честитам! Школску таблу заменили сте телевизорима, лап топовима, таблетима… Свим оним стварима које смо вас до јуче саветовали да не користите, осим када неки вид учења и формалне комуникације то од вас захтева. Али ванредно стање у коме се налазимо, захтева и ванредне савете! Зато се сада морамо придружити препорукама за остваривање наставе на даљину, а то захтева мало више времена пред различитим екранима. Ако већ мора тако, онда би ваљало да се придржавамо и неких корисних савета који се односе како на очување физичког здравља у новонасталим околностима, тако и на адекватно понашање на различитим платформама у току интензивнијег коришћења информационо комуникационих технологија. Најпре се морамо сложити да сви проводимо и превише времена са мобилним телефоном у рукама, и када није ванредно стање. Претерано коришћење смартфона, таблета, лаптопа, штети свима, а посебно основцима. Недостатак пажње и концентрације, лоше памћење, немогућност контроле импулса, несаница, депресија и анксиозност, неспособност поимања света и ситуација око нас, само су неке од последица до којих нас доводе сати проведени уз рачунар или телефон. Зато за почетак дефинишите са родитељима правила када су употреба интернета и телефона у питању! Правила треба да садрже јасно време када се рачунар или телефон користе у сврху учења, а када и колико дуго их можете користити у сврху забаве. Трудите се да се придржавате договора, јер ће само заједничком сарадњом моћи да се развије Гордана Јовић, дипл. психолог Основна школа „Мирко Јовановић“, Крагујевац правилна комуникација на релацији родитељ – дете, без непотребних расправа уколико користите инетнет дуже него што би требало. На крају, не дозволите да вам интернет одузме време за игру, дружење са породицом, сан… Нека вам интернет не постане господар, него помоћник у учењу и забави! Онда када због праћења наставе путем дигиталних медија морате провести време испред екрана, нарочито рачунара, трудите се да и ту поштујете одређена правила, која имају за циљ несметан раст и развој различитих сензорних путева и мускулатуре. Најпре никада немојте држати лап топове у крилу, док седите на кревету или фотељи. Рачунар треба да стоји на столу, испод кога мора бити слободно место за ноге, док седите на столици. Изаберите столицу са наслоном, како бисте положај леђа одржали правим. Идеално би било да је столица подесива када је висина у питању, како би ваше лице било у равни са екраном. Удаљеност очију од монитора не сме да буде мања од 500 mm. Екран не сме да трепће и ствара одсјај, који би умањио читљивост знакова. У ту сврху најбоље је окренути екран рачунара или телевизора тако да није директно изложен извору светлости. Слова на монитору морају бити довољно велика, оштра и јасно обликована. Висина тастатуре не сме бити већа од 30 mm, и њен нагиб мора да одговара физиономији тела. На радном столу или на радној површини треба да има најмање 100 mm слободне површине за ослањање руку. Осветљење у просторији за рад мора да буде адекватно, без бљештања и треперења које додатно оптерећује вид и ствара осећај умора. И оно што је најважније, на сваких 45 минута до сат времена направите паузу од коришћења рачунара или седења испред било које врсте екрана. Пауза може трајати 5 до 15 минута уколико морате наставити рад. Као и код учења било ког градива, не правите превише дуге паузе, јер ће вам у супротном бити теже да наставите са оним што сте започели. Гордана Јовић, дипл. психолог Основна школа „Мирко Јовановић“, Крагујевац Један од корисних начина да искористите паузу у учењу јесте физичка активност! Различите вежбе којих се сећате са часова физичког васпитања, вежбе које промовишу наши познати спортисти, а могу се изводити у кућним условима, па и најједноставније вежбе истезања треба да постану саставни део ваше свакодневнице. Међутим, у користан вид физичке активности спада и обављање различитих кућних послова. Зато је ово прилика да се солидаришете са укућанима, међусобно поделите задужења, и на тај начин сви допринесете заједници којој припадате. Поред тога што ће чишћење прашине, постављање стола или прикупљање постељине представљати начин да активирате различите групе мишића, научићете да преузимате одговорност за део кућних послова које можете да обавите, а то је сјајан пут ка стицању радних навика, поготово за оне који су са тим мало закаснили. Тренутна ситуација захтева социјално дистанцирање као једну од основних мера да заштитимо себе и друге. Немогућност да одете код друга, да прошетате по насељу, или се окупите неком заједничком месту, може створити осећај да сте изоловани од света. Како интернет нуди бројне платформе преко којих ћете сигурно очувати контакте и остати у комуникацији, поред времена које желите да посветите овим активностима, о чему смо малоре причали, волела бих да се придржавате и одређених мера предострожности: – будите сигурни да познајете особу са којом комуницирате, – уколико посумњате у идентитет особе са којом комуницирате, одмах обавестите родитеље, Гордана Јовић, дипл. психолог Основна школа „Мирко Јовановић“, Крагујевац односно неког старијег, који ће проценити шта треба чинити даље, – користите искључиво свој налог, и немојте се лажно представљати, јер је такво поступање законом кажњиво, – не истражујте сајтове који нису проверени, и који вам могу пласирати узнемирујући садржај, – не остављајте личне податке у јавном простору, – потражите помоћ од старијих за проналажење, селекцију и процењивање информација на интернету… – уколико осетите да сте ви, или препознате да је неко у окружењу жртва интернет насиља, обавестите старије, искористите национални контакт центар за безбедност деце на интернету (19833), консултујте надлежне у Министарству унутрашњих послова (192). Веома је важно да водите рачуна о култури комуникације на платформама које користите. Не смемо заборавити да свако непримерено изражавање и понашање говори о вашој личности, а сваки неумесан коментар упућен другом, или се односи на другог, може бити дефинисан као неки вид насиља учињен злоупотребом информационо – комуникационих технологија, а то је нешто што се не толерише, било да је ситуација у којој се налазимо ванредна или не. Зато будимо учтиви, будимо храбри, будимо позитивни! Сада учимо да се носимо са неизвесношћу, са изазовима, са сопственим манама и врлинама. Радећи на себи, охрабрујући и оснажујући себе, оснажујемо и своју околину, и оне са којима комуницирамо. На тај начин пружамо подршку једни другима, и учимо да из најтежих ситуација у животу извлачимо оно најбоље. Гордана Јовић, дипл. психолог Гордана Јовић, дипл. психолог Основна школа „Мирко Јовановић“, Крагујевац Коришћена литература: Правилник о превентивним мерама за безбедан и здрав рад при коришћењу опреме за рад са екранима (Службени гласник Р. Србије бр. 106/2009) https://www.unicef.org/serbia/koriscenje-interneta-i-digitalne-tehnologije-pregled-nalaza

Share this Post